Законодавство України передбачає продаж деяких груп товарів з обов'язковим застосуванням спеціальних реєстраторів розрахункових операцій у фіскальному режимі. Специфіка організації деяких торговельних об'єктів передбачає продаж як фіскальних, так і нефіскальних товарів в одному приміщенні, при цьому необхідно здійснювати друк чеків на фіскальні і нефіскальні товари на різних пристроях. У цьому випадку при автоматизації торгівлі виникає проблема: вести облік різних товарів в одній базі (програмі) або в різних. При бажанні вести загальний облік необхідно здійснювати вибір програми обліку та оперативного керування, що передбачає одночасне ведення різних товарів з використанням як фіскального, так і нефіскального чекодрукуючого обладнання.
Специфіка української роздрібної торгівлі така, що в більшості випадків суб'єктом господарської діяльності в торгівлі є фізичні особи-підприємці (ФОП). Існуюча можливість використання спрощеної системи оподатковування - єдиного податку - сприяє пошуку можливості організувати роздрібну торгівлю з найменшими податковими і документарними проблемами.
Переважна більшість товарів ФОП на єдиному податку можуть продавати без використання спеціальних пристроїв - реєстраторів розрахункових операцій (РРО). Однак для підакцизних товарів - а це лікеро-горілчані товари, тютюнові вироби використання РРО є обов'язковим. Нещодавно до товарів, продаж яких потрібно здійснювати з використанням РРО, добавились складні технічні пристрої та системи та ще деякі види товарів. Такі товари називають фіскальними товарами.
Безумовно, є спеціалізовані магазини, у яких продають тільки фіскальні товари. Однак у багатьох продуктових магазинах продаються як фіскальні, так і не фіскальні товари. Як правило, у таких товарів різні продавці - власником-продавцем фіскальних товарів є один (або кілька в різний час) ФОП, а власником-продавцем нефіскальних товарів – інший (або кілька) ФОП. Фактичним власником і магазина, і товарів може бути і одна людина, і одна родина.
При здійсненні автоматизації неминуче виникає ряд питань, зв'язаних з відмінністю товарів по ознаці фіскальності.
Головні запитання наступні:
- чи вести облік товарів і їх обороту в одній програмі (одній загальній базі) або все-таки необхідно для кожної категорії товарів своя база?
- якщо необхідно використовувати загальну базу, то яким чином програма обліку може розрізняти фіскальні і нефіскальні товари і при продажі здійснювати правильний друк чека - фіскального або нефіскального?
Далі детальніше розглянемо ситуацію і відповімо на поставлені питання.
Визначимо кілька головних понять.
Фіскальний режим роботи – режим роботи об'єкта торгівлі з використанням фіскального обладнання - реєстратора розрахункових операцій, що забезпечує безумовне виконання ним фіскальних функцій. Фіскальні функції - здатність реєстраторів розрахункових операцій забезпечувати одноразове занесення, довгострокове збереження у фіскальній пам'яті, багаторазове зчитування і неможливість зміни підсумкової інформації про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій і в безготівковій формі.
Реєстратор розрахункових операцій (РРО) – пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з купівлі-продажу іноземної валюти та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з приймання готівки для подальшого переказу. До реєстраторів розрахункових операцій відносяться: електронний контрольно-касовий апарат (ЕККА), електронний контрольно-касовий реєстратор (ЕККР або ФР), вбудований електронний контрольно-касовий реєстратор, комп'ютерно-касова система, електронний таксометр, автомат з продажу товарів (послуг) тощо.
Електронний контрольно-касовий реєстратор – реєстратор розрахункових операцій, який додатково забезпечує облік кількості реалізованих товарів (послуг) найменування, друкування розрахункових та інших звітних документів.
Комп'ютерно-касова система – реєстратор розрахункових операцій, виконаний із застосуванням комп'ютерних засобів, який додатково виконує технологічні операції, визначені сферою його застосування, і забезпечує друкування розрахункових та інших звітних документів.
Таким чином, бачимо, що просте використання фіскальних пристроїв типу касових апаратів не вирішує головну задачу - ведення повноцінного обліку руху товарів і продажів. Вимоги закону дотримуються, однак запити власника - ні.
Реальним рішенням є тільки використання комп’ютерно-касової системи, що сполучить обчислювальні можливості комп'ютера, інтелектуальні можливості відповідної програми і технічні можливості фіскальних пристроїв.
До програм, у яких можливий поділ товарів на фіскальну і нефіскальні, а також реалізовано друк фіскального і нефіскального чеку на різні пристрої (фіскальний реєстратор, принтер чеків, звичайний принтер) відноситися програма «МініСофт Комерція».
У програмі "МініСофт Комерція" зручно реалізовано налаштування ознак товарів, а головне - зручний інтерфейс програми залишається простим і інтуїтивно зрозумілим користувачу.
Для друку різних видів чеків у програмі може використовуватися різне обладнання: фіскальний реєстратор, принтери чеків - термопринтери різних виробників (тип принтера не має значення - головне, щоб операційна система могла взаємодіяти з ним) або звичайний принтер.
У програмі реалізована можливість задати параметри як фіскального реєстратора, так і принтерів чека.
Налаштування і використання фіскального реєстратора в програмі «МініСофт Комерція»
Налаштування фіскального реєстратора здійснюється на закладці "РРО" (меню "Параметры" – "Настройка").

Тут вибирається тип реєстратора, порт і швидкість обміну даними між ПК і реєстратором. Кнопкою "Проверить" здійснюється перевірка з'єднання й обміну повідомленнями між пристроями. Також можна визначити друк ФР деякої службової інформації в чеку, наприклад, номер чека у програмі або імені покупця.
При продажі і поверненні товарів чек на фіскальному реєстраторі друкується або автоматично (для цього в настроюваннях на закладці "РРО" необхідно установити відповідну ознаку «Печатать чек автоматически при продаже»), або за вказівкою (командою з контекстного меню "Печать чека на фискальный регистратор" на закладці Продажи - Чеки).
Інші команди керування ФР зібрано в меню «Фискальные операции». Зокрема, там є і команди службового внесення або виїмки готівкових коштів каси із друком відповідного службового чеку на ФР.
Налаштування і використання принтерів в програмі «МініСофт Комерція»
Налаштування принтерів здійснюється на закладці "Принтеры" (меню "Параметры" – "Настройка").

На закладці "По умолчанию" указується принтер (із встановлених у системі), друк нефіскальних чеків на якому здійснюється в ситуації, коли відсутній поділ товарів на фіскальні і нефіскальні. Кнопка "Свойства" дозволяє задавати параметри принтера, а зі списку "Шаблон" вибирається шаблон (зовнішній вигляд) чека (чек на папері А4 формати або на спеціальному термопапері шириною, наприклад, 58 мм).
При необхідності задається ознака "Печатать автоматически при продаже" - у цьому випадку при проведенні чека сформується друкований варіант нефіскального чека, що буде роздрукований на заданому принтері. При завданні ознаки "Печатать без предварительного просмотра" чек відразу друкується на принтері, інакше - спочатку на екран монітора виводиться його зовнішній вигляд, а потім відбувається друк чека.
Приклад нефіскального чека (для термопринтера):

Приклад товарного чека для звичайного принтера формату А4:
При використанні в базі поділу товарів на фіскальні - нефіскальні принтер за замовчуванням не вказується, ознаки не встановлюються.
Для даного випадку настроювання принтера нефіскальних чеків здійснюється на закладці "Нефискальных товаров".

Ознака "Использовать принтер нефискальных товаров при разделении товаров" має бути встановлена. У полях є можливість указати дані, що будуть друкуватися в шапці чека та у його кінці ("підвалі").
У програмі передбачена можливість використовувати і додатковий принтер - в офісі, на складі, на кухні. Настроювання даного принтера здійснюється на закладці "Дополнительный".

Для виводу товарів на друк на додатковому принтері необхідно задати відповідну ознаку в картці товару. Це можна зробити відповідною командою ("Установить признак для товаров категории - печать на дополнительном принтере") з контекстного меню на закладці "Товары".
При здійсненні повернення покупцем товару нефіскальний чек автоматично не друкується.
Таким чином, для автоматизації магазина роздрібної торгівлі з фіскальними і нефіскальними групами товарів (насамперед - магазина продуктів), програма "МініСофт Комерція" підходить ідеально. При багатстві функцій і доступності у використанні програма істотно полегшує контроль діяльності магазина і керування ним.