У статті піде мова про можливості організації процесу продаж і оперативного обліку і контролю магазину пива або пивного бара з використанням спеціальних інструментів програми "МініСофт Комерція". Буде розглянута можливість оптимізації дій продавця, бармена і скорочення витрат власника на устаткування і програмне забезпечення при відкритті магазина розливного пива або при автоматизації працюючого магазину, бара.
У спекотний день чи вечір багато людей із задоволенням покуштують холодне пиво або квас, розлите в найближчому магазині розливного пива. На думку експертів, від 10 до 15% усього пива, що реалізується за сезон, приходиться на живе пиво. А якщо до нього додати і традиційне пляшкове пиво, що теж може продаватися в спеціалізованих магазинах пива, то очевидно, що даний сегмент торгівлі пивом міцно затвердився на ринку і продовжує розвиватися.
І хоча є особливості організації продажу живого пива, у даній статті не будемо особливо зупинятися на них - для спрощення викладу будемо просто писати "магазин пива", маючи на увазі як магазин живого пива, так і магазин, де пропонують пиво на розлив у пляшки.
Оскільки магазини пива – досить "нове" відкриття в роздрібної торгівлі, те й організація процесів продажу в них здійснювалася з урахуванням сучасних технологій, в основі яких - автоматизована комп'ютерна система й електронне торговельне устаткування. Велика частина таких магазинів уже на момент відкриття обладнується автоматизованими робочими місцями продавців, бухгалтера, адміністратора. Інші починають використовувати комп'ютерні системи згодом.
Власники магазинів повинні здійснити вибір програми, що дозволить комфортно і повною мірою організувати процеси оприбуткування і продажу товарів, ведення розрахунків з постачальниками, облік витрат і доходів магазина. Сьогодні багато хто також упроваджує певні програми формування лояльності покупців, тому програма повинна передбачати такі можливості. Крім того, у програмі максимально повно повинна бути відбита специфіка продажу розливного товару в пляшки. Оскільки з 2015 року пиво відноситься до акцизних товарів, продаж якого має здійснюватися з використанням РРО, то програма магазину повинна дозволяти взаємодію з різними моделями фіскальної техніки. Додатковою вимогою є простота і доступна ціна програми, її надійність у плані збереження даних.
Згадаємо технологію роботи продавця в деяких магазинах розливного пива. Прийнявши замовлення від покупця, продавець наливає пиво, потім у програмі знаходить його зі списку товарів, відправляє на друк на принтер етикетку, приклеює її на пляшку, сканером штрих-коду зчитує з пляшки код товару та у самому кінці формує, проводить і роздруковує чек, робить розрахунок з покупцем. Виходить досить багато дій, причому не оптимальних. Наприклад, вибір зі списку пива для друку етикетки - і потім фактично повторний вибір - для формування чека.
Компанія "МініСофт" спеціально для магазина пива вирішила використовувати наявні інструменти роботи продавця - і додати нові можливості, що дозволили б скоротити кількість дій продавця і перекласти їх на саму програму. Розглянемо детальніше, як можна використовувати програму "МініСофт Комерція" у магазині розливного пива.
Про саму програму, її функції і особливості роботи, можна детальніше прочитати на сайті. Тут розглянемо тільки особливості програми щодо використання при продажі розливного товару.
Організація продажу розливного пива в програмі можлива двома варіантами:
- продаж пива як нефасованого (вагового) товару без створення калькуляційних карт;
- продаж пива як штучного товару зі створенням калькуляційних карт.
Розглянемо обидва варіанти роботи.
Продаж пива як нефасованого (вагового) товару без створення калькуляційних карт
При такому варіанті пиво в кегах оприбутковується як звичайний ваговий товар, а при продажі в поле "Количество" указується кількість продаваного пива (наприклад, 0,5 або 1).
прибуткування розливного пива здійснюється в літрах і в програмі створюється картка нефасованого товару - пива визначеного виду:
У картці встановлюється ознака «Товар нефасованный (весовой)» - для можливості продажу в довільній кількості (0,5 л. або 1,5 л., наприклад).
Інші параметри - включаючи ціни і торговельну націнку - установлюються як і для будь-якого іншого товару.
На закладці «Дополнительные параметры» встановлюємо ознаку «Печать на принтер этикеток, если он установлен» - програма буде контролювати наявність спеціального принтера етикеток, на якому і буде здійснюватися друк етикетки.
Продаж пива при такому варіанті здійснюється як продаж будь-якого іншого вагового товару: по коду або найменуванню зі списку товарів знаходиться потрібний, у полі "Количество" вказується кількість літрів даного пива і товар додається в чек. Крім самого пива, у чек окремо додаються інші товари, зокрема і пляшка. При проведенні чека може бути надрукована етикетка на пляшку на принтері етикеток.
Для друку етикетки при проведенні чека на формі налаштування принтера етикеток встановлюється ознака "Печать этикетки при проведении чека".
У деяких магазинах продаж пива здійснюється через ваги - пиво продається не в літрах, а в кілограмах. У такий спосіб знімається проблема недоливу - покупець платить тільки за ту вагу пива, що реально налите у пляшку.
При такому варіанті роботи в налаштуваннях принтера етикеток встановлюється ознака "Печать этикетки при добавлении товара в чек".
Продаж пива як штучного товару зі створенням калькуляційних карт
При такому продажі пива створюються картки товарів на кожен тип пляшки пива визначеного виду, при цьому в калькуляцію вносять як саме пиво, так і пляшку з кришкою.
Оприбуткування пива в кегах відбувається стандартним для програми способом (детальніше описано в довідці програми).
Крім цього, у картці товару - "Пиво Львівське 1715 кег 50 л." - встановлюємо ознаку «Материал (не отображать на продажах)» - у такому випадку в списку товарів на формі продаж ця позиція не буде відображатися.
Для продажу вже розлитого в пляшку пива створюємо картку фасованого товару - наприклад, пиво "Пиво Львівське 1715 1 л.".
Шляхом копіювання картки на закладці "Товары" одержуємо нову картку, у якій вносимо зміни в назві, у ціні і встановлюємо додаткові ознаки «Продукция» та "Без прихода". Ознаку «Товар нефасованный (весовой)» не ставимо, оскільки в даному випадку продається штучний товар - пляшка пива обсягом 1 літр.
Ознака "Продукция" встановлюється для того, щоб указати кількість пива в пляшці (1 літр) і вказати наявність пляшки. При продажі відповідна кількість пива віднімається від загальної кількості оприбуткованого пива цього виду, а також зменшитися кількість пляшок обсягом 1 літр.
На закладці "Состав продукции" у картці товару вказуємо складові: 1 літр пива визначеного виду, 1 кришка і 1 пляшка на 1 л.
Ознака "Без прихода" вказує, що конкретно на цю картку товару прихід робитися не буде (прихід робиться на картку пива в кезі) і списання кількості пива відбувається в момент проведення продажу товару.
Кнопкою "Установить цену поставщика" можна розрахункову собівартість пляшки пива установити як ціну постачальника - у такому випадку сума націнки буде показувати реальний заробіток при продажі даного товару.
У такий спосіб один раз у програмі створюються картки на кожен вид пива і кожну його пляшку. Для простоти і зручності можна скористатися копіюванням - при цьому копіюються не тільки дані картки товару, але і збережена в ній калькуляція (склад продукції). Швидке виправлення в найменуванні товару, у цінах і кількості пива в калькуляції - і ще одна картка товару зроблена. І хоча це трохи витратна за часом процедура, її можна зробити ще до відкриття магазина, коли черга з покупців не стоїть над прилавком і не знемагає від спраги.
При бажанні друкувати етикетку на пляшку пива в картці товару на закладці «Дополнительные параметры» встановлюємо ознаку «Печать на принтер этикеток, если он установлен». У налаштуваннях програми вказується принтер етикеток, параметри етикетки (режим «Параметры» у рядку меню програми, закладка «Принтеры»).
Технологія продажу в програмі наступна: продавець, прийнявши замовлення від покупця, ВІДРАЗУ починає формувати чек, вибираючи зі списку товарів потрібний (або за назвою, або кодом товару, або по унікальному артикулу товару).
При наявності в покупця дисконтної картки - він визначається по її номеру - у сумі чека програма автоматично враховує суму знижки.
При проведенні чека програма автоматично роздрукує на принтері етикеток етикетку, яку продавець і наклеїть на пляшку.
Головна особливість: при наявності в чеку декількох товарних позицій, етикетки будуть друкуватися тільки по тим позиціям, у яких зазначена ознака «Печать на принтер этикеток, если он установлен». Наприклад, якщо в чеку зазначено 5 товарів, з яких - 2 пляшки пива, то програмою надрукується 2 етикетки - тільки на пиво.
При необхідності, програма дозволяє продавати пиво і на вагу. При підключенні торговельних ваг до ПК, вага пива зчитується програмою автоматично, а друк етикетки із зазначенням ваги відбудеться при додаванні товару в чек.
Таким чином, використовуючи програму "МініСофт Комерція" можна і істотно спростити роботу продавця, позбавивши його від непотрібних рухів (яких за зміну продавець робить кілька тисяч, втомлюючись і втрачаючи можливість більше уваги приділити клієнту і запропонувати йому додатковий товар до замовленого), і заощадити на сканері штрих-коду, що стає не потрібним при такій організації продаж.
Дана технологія роботи вперше пройшла апробацію в магазині "Живе пиво "Гальба" (м. Львів вул. Наукова, 43-а) у 2011 році. Відтоді вже кілька сотень об'єктів, що продають пиво на розлив, користуються нашими програмами.
Звичайно, у короткій статті не можливо указати всі можливості програми "МініСофт Комерція", що будуть корисні як власнику магазина, так і його найманому персоналу. Тут мова йшла тільки про спрощення головного процесу магазину - продажу й обслуговування покупця.
Крім магазина розливного пива, технологія може використовуватися в будь-якому магазині нефасованих товарів (тканини, вино, олія та ін.).
Впевнені, що використовуючи програму "МініСофт Комерція", власник уже ніколи не скаже: "Губить бізнес пива... поганий його облік".